سامانه جامع تجارت
استفاده از فناوری در راستای تسهیل فرآیندها و افزایش سرعت انجام امور کسبوکارها از چند سال پیش شدت بیشتری گرفته است. این روزها سرعت اهمیت بیشتری پیداکرده است و البته چاشنی دقت تأثیر خاصی بر اهمیت آن گذاشته است. شاید حتی بتوان توسعه تجارت در عرصه بینالملل را مرهون تلاشهایی که در زمینه آسانسازی تجارت بینالملل شده دانست.
سامانه جامع تجارت یک سامانه برای یکپارچهسازی و نظارت بر فرایند تجارت است و هدف آن ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است.
شکلگیری این سامانه که زیر نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (یکی از سازمانهای تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت) است کاهش پدیده قاچاق و انجام مبادلات تجاری در راستای مبادی قانون است.
سامانه جامع تجارت ایران به دو زیرسامانه و سه سامانه جانبی قابل تقسیم است:
زیرسامانه حوزه تجارت داخلی: مدیریت کلیه امور مرتبط با انتقال مالکلیت، مکان و نگهداری در حوزه کالای هدف
زیرسامانه حوزه تجارت فرامرزی: مشاهده و پیگیری و جلوگیری از ورود تکراری اطلاعات کلیه فعالیتهای مرتبط با امور بانکی و بیمهای، حملونقل، اخذ مجوزها و امور گمرکی
سامانه جانبی رهگیری: مدیریت شناسههای رهگیری و پاسخ به استعلامهای مرتبط
سامانه جانبی شناسه کالا: ثبت اطلاعات شناسه کالا و شناسنامه مرتبط
سامانه جانبی جامع انبارها: مدیریت ورود و خروج کالا از مراکز نگهداری در حوزه کالای هدف
سامانه جامع انبارها چیست
سامانه جامع انبارها راهکاری است که دولت برای جلوگیری از قاچاق و احتکار کالاها در کشور طراحی کرده است. این سامانه جهت ساماندهی به انبارهای کالاهای مختلف در کشور ارائه شده است. با کمک این سامانه اطلاعات کالاها در انبارهای مختلف مشخص شده است. در صفحه نخست این سامانه ذکر شده است که تنها برای دو موضوع وارد این سامانه شوید: مشاهده و ویرایش واحدهای ثبت شده، ثبت رسید ورود کالا و حواله خروج کالا.
شناسایی تمام انبارها و مراکز نگهداری کالای کشور تسهیل فرایندهای الکترونیکی از قبیل صدور بارنامه آنلاین و بیمه آتشسوزی از طریق سیستمی کردن این فرایندها ثبت ورودی و خروجی کالای هر واحد نگهداری کالا ثبت رسید حواله و اخذ گزارش از میزان موجودی کالا در تمامی واحدهای نگهداری کالای کشور از جمله اهداف این سامانه هستند که خود در نهایت به اهداف کلانی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از احتکار از طریق رصد دقیق جریان کالا در انبارهای کشور ختم میشوند. امکان صدور بارنامه برخط برای کد پستی انبار (واحد) ثبت شده در سامانه امکانپذیر خواهد بود.
ارائه خدمات بیمهای همچون بیمه آتشسوزی برای کد پستی انبار (واحد) ثبت شده در سامانه امکانپذیر خواهد بود. دولت با در اختیار داشتن اطلاعات کافی در مورد این انبارها، میتواند تصمیمگیریهای لازم را در مورد انبارداری انجام دهد. تمامی افرادی که اقدام به واردکردن کالا به کشور میکنند، باید آنها را در این سامانه ثبت نمایند.
خدمات ما شامل موارد زیر است:
ویژگیهای متمایز ما: